↑ Tillbaka till reportage

augusti 2020

TEST: Trånga utrymmen och långa sträckor inga problem för minstingen Goupil G2

I takt med att miljökraven ökar så ökar även efterfrågan på elektriska arbetsfordon till våra kommuner, golfbanor, kyrkogårdar och bostadsbolag. Det i sin tur gör att fler produkter hittar in på den svenska marknaden. Franska Goupil, numera ägt av amerikanska Polaris, har tillverkat fordonstypen sedan 1996 och i våras lanserades Goupil G2 i Sverige. Fässbergs kyrkogård i Mölndal hade flera önskemål på listan och fastnade för ”minstingen” när ett nytt elektriskt arbetsfordon skulle införskaffas.

Goupil G2 är utrustat med MacPherson hjulupphängning (spiralfjädrar fram och komposit bladfjädring bak) och 14-tums hjul vilket gör det bekvämt i olika terränger. Här demonstrerar Tommy Gustafsson på Högtryckscenter AB detta genom att köra uppför en trappa.

Goupil G2 har en hyttbredd på endast 1,1 meter, vilket gör att fordonet smidigt tar sig fram även i mycket trånga utrymmen. Något som är mycket praktiskt på kyrkogårdar, där det kan vara trångt mellan kvarteren.

En av de första kunderna i Sverige är Fässbergs kyrkogård i Mölndal. Joakim Gobbert är arbetsledare på kyrkogården och han förklarar varför valet föll på lilla G2:

– Vi ville ha en mindre elbil som passar våra behov. Det är lite trångt på sina ställen, som det vanligtvis är på kyrkogårdar, så ett av många plus är arbetsbredden men också möjlighet att kunna stänga hytten med dörrar.

Goupil G2 har en hyttbredd på endast 1,1 meter, vilket gör att fordonet smidigt tar sig fram även i mycket trånga utrymmen. Något som är mycket praktiskt på kyrkogårdar.

Möjlighet till hydraulisk lift
Ett annat plus är lastvikten, som är på 600 kg. Mycket av arbetet på kyrkogården innebär tyngre transporter av verktyg och utrustning.

– Men även att kunna lasta material och att tippa av det lätt är en fördel. Ett viktigt önskemål var därför möjligheten att utrusta elfordonet med en tipplyft, säger Joakim.

Sagt och gjort. Generalagenten i Sverige, Högtryckscenter AB i Västra Frölunda, monterade på en elhydraulisk tipp, som till skillnad mot en vanlig elmotordriven lift är mycket mer kraftfull. Dock minskade lastvikten till drygt 500 kg, eftersom den elhydrauliska tippen väger en del.

– Men 500 kg är fullt tillräckligt för våra arbetsuppgifter, tillägger Joakim.

En elhydraulisk tipp är till skillnad mot en vanlig elmotordriven lift mycket mer kraftfull.

Långt på en laddning
Goupil G2 finns med tre batterialternativ: ett med blöta blockbatterier på 5,8 kW/h samt två alternativ med underhållsfria litium-jonbatterier, ett på 5,2 kW/h och ett på 8,6 kW/h. Maxhastigheten är 30 km/h och körsträckan är upp till 10 mil på en laddning beroende på batterialternativ, lastvikt samt körsätt.

För Joakim och de 13 övriga i personalen var inte räckvidden det viktigaste skälet till val av fordon. Deras G2 är utrustad med bly-batterier, eftersom det passar be-hovet bäst.

– Visst är det bra att man kommer långt på en laddning. Men vi kör nog max en mil per dag. Avstånden här är inte så stora och för oss är det först och främst ett arbetsredskap, inte ett transportfordon, fortsätter han.

Körsträckan på blybatterier är 4-5 mil till skillnad mot litium-jonbatterier, där man kan komma upp till 10 mil.

Thomas Ryberg på Högtryckscenter tillägger: – I en större kommun kör man kanske 5-6 mil per dag. Då måste man ha en större kapacitet på batteriet. Det är den kraften du har, och den kraften måste man nyttja på bästa sätt. Varje start och stopp och varje last tar på batteriet och även utetemperaturen har naturligtvis stor betydelse.

Fler funktioner
Goupil G2 finns både med ett lastflak med nedfällbara lämmar samt ett utförande med box försedd med valfritt antal jalusier. Lasthöjden är mycket ergonomisk och lastutrymmet är helt plant vilket underlättar vid lastning och avlastning av material.

Fordonet är utrustat med Mac-Pherson hjulupphängning (spriralfjädrar fram och komposit bladfjädring bak) och 14-tums hjul vilket gör det bekvämt i olika terränger för föraren. När det gäller säkerhet är 3-punkts säkerhetsbälten och bromssystem med dubbla kretsar standard.

Inte legat på latsidan
Högtryckscenter AB är generalagent för Goupil i Sverige sedan 2014.
– Det har hänt oerhört mycket sedan Polaris gick in som ägare i Goupil, vilket genomfördes 2011, säger Thomas. Bland annat togs en gammal trotjänare i sortimentet bort, Goupil G3. Det var då en nästan 20 år gammal produkt och även det första fordonet från Goupil.

Fr.v: Joakim Gobbert på Fässbergs kyrkogård i Mölndal, Tommy Gustafsson och Thomas Ryberg på Högtryckscenter AB framför Goupil G2. Nu under sommaren har förvaltningen tagit bort dörrarna, som enkelt kan tas av och på genom att skruva på några bultar.

Polaris har verkligen inte legat på latsidan sedan förvärvet av Goupil. Serieproduktionen av nya fordonet G4 startade i början av 2017, förra året kom G2 och under 2021 lanseras G6.

G6 är steget in i ett betydligt större fordon med längre körsträcka, med plats för tre personer i hytten och som storleksmässigt kan jämföras med Volkswagen Transporter.

Goupil tillverkas i Bourran, i sydvästra Frankrike mitt emellan Bordeaux och Toulouse, och årsproduktionen överstiger 2 000 fordon.

TEKNISKA DATA GOUPIL G2

Nominell motoreffekt: 5,1 kW
Hjuldimension: 14"
Lastvikt: Upp till 600 kg
Hyttbredd: 1,1 meter
Hastighet: 30 km/h
Batteri: Blybatterier samt två Lithium-jonalternativ
Övrigt: Stort urval av påbyggnader

© Sagax media / Grönytekontakt

← Föregående

Nästa →

Tidigare reportage


Många utmaningar men också många möjligheter för Mölle GK

Raymo elklippare klarar 40 graders lutning utan buller och avgaser

33 naturum i Sverige – ett av dem finns i Karlstads stadspark