↑ Tillbaka till reportage

december 2019

Nya sopmaskinen Kärcher MC 250 utvecklad i Tranås på bara 2,5 år!

Säg namnet Kärcher och de flesta tänker på rengöringsutrustning – både för hemmabrukaren och för den professionella användaren. I lilla Tranås har Kärcher Professional en mycket viktig avdelning. Här har nämligen nya sopmaskinen Kärcher MC 250 på bara 2,5 år utvecklats, en maskin som nu börjat serietillverkas.

Utvecklingschef Hans Berntsson och chefsingenjör Ronny Wagner framför MC 250, prototyp nummer 2. En gammal tumregel är att våra maskiner ska vara enkla att serva, det ska vara lätt komma åt alla servicepunkter som att byta oljefilter, bränslefilter, multiremmen osv, säger Ronny.

Men först lite historia. Det började redan 1944 i uppländska Rimbo. Hans förklarar:

– Då startade Olof Bennick företaget Belos och började bland annat importera maskiner av märket Gravely, en walk-behindmaskin med olika tillbehörsmöjligheter, till exempel klippare, borste eller snöblad.

År 1966 presenterades den första modellen av egentillverkade midjestyrda redskapsbäraren Trans Pro. 1984 köptes Belos av Stiga i Tranås och bytte då samtidigt namn till Stiga Belos. Utvecklingen av TransPro-programmet fortsatte; 1985 kom Belos 1300 och 1987 Belos 1500.

Utveckla internt eller samarbeta?
År 2007 påbörjades ett samarbete med tyska Kärcher.
– Kärcher hade redan gatusopmaskiner i programmet men ville utveckla sortimentet och alternativet stod mellan att göra det internt eller att skaffa en partner på maskinsidan. Valet föll på det sistnämnda, säger Hans.

Företaget fick kontakt med Stiga och ett samarbete inleddes, ett samarbete som 2011 innebar att Kärcher köpte Belosverksamheten och att utvecklingsbolaget Kärcher Belos AB startade.

I samband med detta flyttade tillverkningen av redskapsbärare till Obersontheim i Tyskland.

Idag heter modellerna i TransPro-programmet 3440, 4260, 5080, 70100 samt TransGiant. Sopmaskinerna, som är effektiva för kommunal verksamhet, entreprenadföretag eller industrier, har beteckningarna MC 50, MC 80, MC 130, MC 250 och ISAL 6000.

Möjlighet till snabba beslut
När nya sopmaskinen MC 250 för några år sen skulle utvecklas gick uppgiften till Hans och hans kompetenta gäng på utvecklingsavdelningen i Tranås. Här jobbar 14 personer med bland annat prototyper, testning och validering.

Hans beskriver sitt gäng som en ”platt” organisation, på ett positivt sätt, med ett minimum av byråkrati och möjligheten till snabba beslut. Detta har gjort det möjligt att utveckla den nya maskinen på bara 2,5 år.

– Att från koncept till serieproduktion utveckla en maskin på den korta tiden är fantastiskt bra med tanke på vår lilla arbetsstyrka. Alla som jobbar här jobbar med helheten, vi sitter inte bara och ritar på en växelspak eller ratt, utan med hela maskinen, säger Hans. Och vi är snabba på att bygga prototyper.

”Att från koncept till serieproduktion utveckla en maskin på den korta tiden är fantastiskt bra med tanke på vår lilla arbetsstyrka.”

Men det har också varit ett nära samarbete med de tyska kollegorna. Hela tiden har fysiska, hydrauliska och elektriska gränssnitt behövts diskuteras, något som till stor del skötts genom internetkonferenser. Uppdelningen har i stort sett varit följande: I Tranås har maskinen utvecklats till en förseriemaskin och i Schwaikheim har städutrustningen utvecklats.

I den mekaniska verkstaden arbetar Timo Haak och Anders Lindkvist. Timo gör de tester som behövs för att få ut nya maskiner på marknaden och Anders är prototypbyggare.

Tuffa mål från första början
En centralfigur i utvecklandet av MC 250 är chefsingenjör Ronny Wagner som kan grundläggande funktioner in i minsta detalj, som mekanik, hydraulik, el och motorinstallation. Han har dessutom mycket erfarenhet från fältet och vet vad som är bra för slutanvändaren.

– Från allra första början satte vi upp väldigt tuffa mål. Det skulle vara bästa komfort, största uppsamlingsförmåga, bästa köregenskaper och bästa serviceåtkomlighet. En gammal tumregel vi har är att våra maskiner ska vara enkla att serva. Du ska lätt komma åt alla servicepunkter som att byta oljefilter, bränslefilter, multiremmen osv, säger Ronny.

Utnyttja måtten till max
Det finns dessutom specifika yttermått att hålla sig inom. Maskinen får till exempel inte vara bredare än 1,4 meter eller högre än 2 meter.

– Inom dessa ramar ville vi ha största möjliga volym för föraren och även få in så mycket vattenvolym, oljevolym och dieselvolym som möjligt. Uppsamlingsbehållaren skulle också vara bland de största i klassen, 2 kubikmeter. Vi försökte bygga inifrån och ut, så att säga, fortsätter Ronny. Och inom det här lilla spannet ska designern försöka få in ett designspråk också. Så det är en väldigt intressant process… När det gäller motorer har Belos traditionellt sett använt sig av Kubota, men när Kärcher tog över började även motorer från Yanmar att användas. Och med MC 250 är ytterligare en motortillverkare med i matchen, italienska WM Motori.

– De var de enda som för tillfället kunde erbjuda oss en EURO 6-motor, vilket var ett viktigt marknadskrav, säger Hans.

Externa och interna tester
En del av utvecklingstiden har gått åt till att få godkännandetester av olika slag, till exempel från motorleverantören för installationen.

Timo Haak visar hur man med mätutrustning får fram data på temperatur, tryck, acceleration och trådtöjning. Dessa värden analyseras sedan för att få fram svaga punkter i konstruktionen.

– Våra prototyper skickas också på livstidstester till ett testinstitut i England. Där gör man tester på olika typer av fordon och det är ganska hårda tester, till exempel på olika typer av underlag och med olika laster, säger Hans. Testmaskinen är utrustad med en mängd givare och mätinstrument som loggar alla körparametrar och belastningar på maskinen. Dessa data kan följas i realtid och används i teoretiska modeller för att optimera konstruktionen.

Ronny tillägger:
– För att få fram användbara värden så körs det över 1 000 timmar i detta livstidstest, men med överbelastning och mer forcering.

Det här är den första prototypen av MC 250. Den här maskinen har dessutom varit iväg på livstidstest i England där den genomgått åtskilliga tester som sedan analyserats.

Bygger på verkliga data
Parallellt med de externa testerna har också interna långtidstester gjorts, till exempel med den hydropneumatiska fjädringen. Och för kritiska komponenter har man gjort utökade tester för att bland annat hitta svaga punkter i ramen. För att få fram dessa data används instrument som accelerometrar och trådtöjningsgivare.

Eftersom partiklar är en stor fråga i städer, har stor vikt lagts vid att hålla utsläppen så låga som möjligt. Motorerna, som tillhör kategori EURO 6 eller STAGE V, uppfyller gällande miljöstandarder.

– Det viktiga är att bygga simuleringar på verkliga data istället för på beräknade data, avslutar Ronny.

Ja, en besökare kan inte annat än imponeras av det utvecklingsarbete som pågår av 14 personer i en liten industrilokal i Tranås! Och resultatet ser vi i nya Kärcher MC 250.

© Sagax media / Grönytekontakt

← Föregående

Nästa →

Tidigare reportage


Noll utsläpp och eldrivet när det var dags för ny redskapsbärare

Ombergs Golf Resort drar nytta av väder och vind

Nollutsläpp och tystare än 50 dB med GSR+ Electric