↑ Tillbaka till reportage

december 2019

TEST: Noll utsläpp och eldrivet när det var dags för ny redskapsbärare

Sedan starten för över 28 år sen har över 45 000 kompaktlastare lämnat Avants fabrik i finska Ylöjärvi, utanför Tammerfors. Idag kan man stöta på en Avantlastare i princip var som helst i världen.

Företaget exporterar till varje kontinent och lastarna används både i Australiens värme och i Sibiriens frost, ja, till och med i Fleninge, i nordvästra Skåne! När det var dags för ny redskapsbärare på Fleninge kyrkogård i Allerums pastorat föll valet på eldrivna Avant e6.

T.v.: Martin Thomasson på Gunnar Nilsson maskin och kyrkogårdsarbetare Anders Nowotny. T.h.: Kyrkogårdsföreståndare Pär Bengtsson.

Förutom Fleninge ingår även kyrkogårdarna i Allerum och Välinge-Kattarp i pastoratets arbetsområde. Men Avant är inte någon nyhet för kyrkogårdsföreståndare Pär Bengtsson och hans tio medarbetare.

Ett led i att tänka fossilfritt
– Vi har redan två Avant på de andra kyrkogårdarna, men detta är den första som går enbart på el. Detta är ett led i vårt mål att tänka fossilfritt, säger Pär.

I nordvästra Skåne är det Gunnar Nilsson Maskin i Åstorp som är återförsäljare av Nordfarms sortiment, däribland Avant. Gunnar Nilsson Maskin är även återförsäljare av John Deere, med ett försäljningsområde som sträcker sig från Malmö och västra Skåne upp till söder om Göteborg. Mellan Åstorp och Fleninge är det bara drygt en mil.

– Vi tog kontakt med Martin Thomasson, som är säljare av grönytemaskiner, för att testa maskinen. Initialt är vi väldigt nöjda, bland annat för att vi slipper dieselhanteringen. Sedan finns det ju många andra fördelar med eldrivet, säger Pär.

Martin Thomasson fortsätter:
– Det är samma chassi som dieselmodellen och de klarar ungefär lika mycket lyftkraft. Andra fördelar är att det inte blir några utsläpp, ljudnivån är minimal och driftskostnaderna är 34 procent lägre per år jämfört med motsvarande dieselmodell.

Kan smyga i bakgrunden
En av Pärs medarbetare heter Anders Nowotny, och han har haft möjlighet att använda maskinen under ett par månader. Han är övervägande positiv:

– Det är enklare att jobba när det är folk i närheten, som vid begravningar. Då är det inte så roligt om man kommer dånande med en maskin som låter mycket. Men med den här kan man smyga lite i bakgrunden, säger han.

”Tar jag en rast ska maskinen också ta en rast och ladda batteriet lite.”

Avant e6 är den första kompaktlastaren med litiumjonbatterier. Den är mycket lätt att ladda tack vare en inbyggd laddningsenhet som är standard, ett vanligt 230V/10A-vägguttag räcker. Med ett extratillbehör är även snabbladdning möjligt, något som kyrkogårdsförvaltningen i Fleninge införskaffat. Med snabbladdaren går det att ladda maskinen på en lunchpaus, ungefär en timme.

Avant a6 är mycket lätt att ladda med den inbyggda laddningsenheten och ett vanligt 230V/10A-vägguttag. Med ett extatillbehör (bildern) är även snabbladdning möjligt.

– Man ska nästan tänka att ”tar jag en rast ska maskinen också ta en rast och ladda batteriet lite”, säger Pär.

Enligt tillverkaren ska batterierna klara 2 500 laddningar med laddningscyklerna 0-100%. Det betyder att laddas de 0-10% tio gånger så motsvarar det en laddning. Avant har även en modell med bly-syra- batteri som heter e5.

Över 200 redskap tillgängliga
När det gäller tillbehör så går det att använda samma redskap som för andra Avantmodeller.

– Detta till följd av att samma snabbkopplingar och mutlikopplingar används. Och redskapsutbudet är omfattande, i dagsläget finns det över 200 redskap, säger Martin.

Universalskopa, pallgafflar, teleskopisk lyftbom, schaktblad, vikplog, sopvals, klippaggregat, ja listan kan göras lång på alla redskap som kan appliceras på Avant e6.

Samma snabbkopplingar och multikopplingar används till alla redskap, och listan kan göras lång: universalskopa, pallgafflar, teleskopisk lyftbom, schaktblad, vikplog, sopvals, klippaggregat m.m.

Alldeles nyligen har Fleninge kyrkogård införskaffat en kantskärare och har precis börjat använda det nya verktyget. I vanliga fall har detta varit ett tungt arbete som gjorts för hand. Men nu går det betydligt snabbare eftersom kantskäraren gör två saker i ett. Dels skär den en rak linje och dels skyfflar den ut grästuvorna. Dessa räfsas sedan bort för hand och eventuellt läggs det över lite singel.

– Svårigheten är att köra så rakt som möjligt, men det är något man lär sig med tiden då man får mer erfarenhet, säger Anders.

Kantskäraren gör två saker i ett. Den skär en rak linje och skyfflar ut grästuvorna.

Ett annat användbart redskap är en gripklo, eller stengrip, som används tillsammans med teleskoputskjutet för att räta upp gravstenar som inte är säkrade. Det ligger på pastoratets bord att se till att alla stenar är godkända och att de inte kan ramla omkull.

– Tyvärr har det hänt hemska olyckor med barn inblandade eftersom stenar ibland varit otillräckligt säkrade. Stenarna måste kontrolleras vart femte år eftersom till exempel tjäle kan förändra marken med tiden, säger Pär.

Det ligger på pastoratets bord att se till att alla stenar är godkända och att de inte kan ramla omkull. Ett mycket användbart redskap är gripklo, eller stengrip, som används tillsammans med teleskopsutskjutet.

Olika användningsområden
Martin har sålt flera Avant e6 i närområdet, till exempel till en entreprenadfirma som behövde ett fordon för inomhusbruk, där man bara får jobba med elmaskiner. Även Lunds kommun har hört av sig för att prova maskinen i parkmiljö.

– De har 16 A strömuttag i flera av sina parker och har möjlighet att snabbladda på plats. Kan man inte det så försvinner lite finessen med en el-Avant. Själv hade jag inte tanken på att göra en demo för en kommun, men de tog själva upp detta, så det ska bli intressant att se hur det går, avslutar Martin.

Avant är en av de främsta tillverkarna av midjestyrda kompaktlastare upp till två ton och har försäljningsbolag i Tyskland, Storbritannien och USA samt importörer i över 55 länder runt om i världen. I Sverige är det Nordfarm i Norrköping som är generalagent.

© Sagax media / Grönytekontakt

← Föregående

Nästa →

Tidigare reportage


Ombergs Golf Resort drar nytta av väder och vind

Nollutsläpp och tystare än 50 dB med GSR+ Electric

”Rosa Parks” är temat för året i Arvika Stadspark