december 2019
Nya sopmaskinen Kärcher MC 250 utvecklad i Tranås på bara 2,5 år!
Säg namnet Kärcher och de flesta tänker på rengöringsutrustning – både för hemmabrukaren och för den professionella användaren. I lilla Tranås har Kärcher Professional en mycket viktig avdelning. Här har nämligen nya sopmaskinen Kärcher
Men först lite historia. Det började redan 1944 i uppländska Rimbo. Hans förklarar:
– Då startade Olof Bennick företaget Belos och började bland annat importera maskiner av märket Gravely, en walk-behindmaskin med olika tillbehörsmöjligheter, till exempel klippare, borste eller snöblad.
År 1966 presenterades den första modellen av egentillverkade midjestyrda redskapsbäraren Trans Pro. 1984 köptes Belos av Stiga i Tranås och bytte då samtidigt namn till Stiga Belos. Utvecklingen av TransPro-programmet fortsatte; 1985 kom
Utveckla internt eller samarbeta?
År 2007 påbörjades ett samarbete med tyska Kärcher.
– Kärcher hade redan gatusopmaskiner i programmet men ville utveckla sortimentet och alternativet stod mellan att göra det internt eller att skaffa en partner på maskinsidan. Valet föll på det sistnämnda, säger Hans.
Företaget fick kontakt med Stiga och ett samarbete inleddes, ett samarbete som 2011 innebar att Kärcher köpte Belosverksamheten och att utvecklingsbolaget Kärcher Belos AB startade.
I samband med detta flyttade tillverkningen av redskapsbärare till Obersontheim i Tyskland.
Idag heter modellerna i TransPro-programmet 3440, 4260, 5080, 70100 samt TransGiant. Sopmaskinerna, som är effektiva för kommunal verksamhet, entreprenadföretag eller industrier, har beteckningarna
Möjlighet till snabba beslut
När nya sopmaskinen
Hans beskriver sitt gäng som en ”platt” organisation, på ett positivt sätt, med ett minimum av byråkrati och möjligheten till snabba beslut. Detta har gjort det möjligt att utveckla den nya maskinen på bara 2,5 år.
– Att från koncept till serieproduktion utveckla en maskin på den korta tiden är fantastiskt bra med tanke på vår lilla arbetsstyrka. Alla som jobbar här jobbar med helheten, vi sitter inte bara och ritar på en växelspak eller ratt, utan med hela maskinen, säger Hans. Och vi är snabba på att bygga prototyper.
”Att från koncept till serieproduktion utveckla en maskin på den korta tiden är fantastiskt bra med tanke på vår lilla arbetsstyrka.”
Men det har också varit ett nära samarbete med de tyska kollegorna. Hela tiden har fysiska, hydrauliska och elektriska gränssnitt behövts diskuteras, något som till stor del skötts genom internetkonferenser. Uppdelningen har i stort sett varit följande: I Tranås har maskinen utvecklats till en förseriemaskin och i Schwaikheim har städutrustningen utvecklats.
Tuffa mål från första början
En centralfigur i utvecklandet av
– Från allra första början satte vi upp väldigt tuffa mål. Det skulle vara bästa komfort, största uppsamlingsförmåga, bästa köregenskaper och bästa serviceåtkomlighet. En gammal tumregel vi har är att våra maskiner ska vara enkla att serva. Du ska lätt komma åt alla servicepunkter som att byta oljefilter, bränslefilter, multiremmen osv, säger Ronny.
Utnyttja måtten till max
Det finns dessutom specifika yttermått att hålla sig inom. Maskinen får till exempel inte vara bredare än
– Inom dessa ramar ville vi ha största möjliga volym för föraren och även få in så mycket vattenvolym, oljevolym och dieselvolym som möjligt. Uppsamlingsbehållaren skulle också vara bland de största i klassen,
– De var de enda som för tillfället kunde erbjuda oss en
Externa och interna tester
En del av utvecklingstiden har gått åt till att få godkännandetester av olika slag, till exempel från motorleverantören för installationen.
– Våra prototyper skickas också på livstidstester till ett testinstitut i England. Där gör man tester på olika typer av fordon och det är ganska hårda tester, till exempel på olika typer av underlag och med olika laster, säger Hans. Testmaskinen är utrustad med en mängd givare och mätinstrument som loggar alla körparametrar och belastningar på maskinen. Dessa data kan följas i realtid och används i teoretiska modeller för att optimera konstruktionen.
Ronny tillägger:
– För att få fram användbara värden så körs det över
Bygger på verkliga data
Parallellt med de externa testerna har också interna långtidstester gjorts, till exempel med den hydropneumatiska fjädringen. Och för kritiska komponenter har man gjort utökade tester för att bland annat hitta svaga punkter i ramen. För att få fram dessa data används instrument som accelerometrar och trådtöjningsgivare.
– Det viktiga är att bygga simuleringar på verkliga data istället för på beräknade data, avslutar Ronny.
Ja, en besökare kan inte annat än imponeras av det utvecklingsarbete som pågår av 14 personer i en liten industrilokal i Tranås! Och resultatet ser vi i nya Kärcher
© Sagax media / Grönytekontakt