↑ Tillbaka till reportage

augusti 2019

TEST: Nollutsläpp och tystare än 50 dB med GSR+ Electric

Nu har de första exemplaren av Gianni Ferrari GSR+ Electric letat sig fram ända till vårt avlånga land. Den eldrivna åkgräsklipparen för professionellt bruk klarar under normala förhållanden 6-8 timmars drift.

– Det här är något vi letat efter i flera år, men det har inte funnits något liknande på marknaden. Förrän nu, säger Rickard Törnblom på LT Konsult Fastighetsservice i Västerås, som är första kunden i Sverige.

Intresset för verktyg, maskiner och fordon som drivs på el blir större och större. Och utvecklingen går stadigt framåt. Med nya Gianni Ferrari GSR+ Electric går det nu att klippa runt 6-8 timmar på en laddning, något som flera entreprenörer och förvaltningar fått upp ögonen för. Generalagent i Sverige är Camro AB i Västerås.

– Vi på Camro vet hur efterlängtad en elektrisk drivlina är bland våra kunder med tanke på de miljömål som finns till exempel inom offentlig förvaltning. En annan faktor som vi tycker är väldigt viktig är operatörens arbetsmiljö och det minskade bullret, säger Roger Gredin på företaget.

En elektrisk drivlina är efterlängtad bland våra kunder med tanke på de miljömål som finns inom till exempel offentlig förvaltning, säger Roger Gredin på Camro AB, generalagent för Gianni Ferrari i Sverige.

– Vi har sålt ett antal maskiner i Sverige, bland annat en här i Västerås, en till Sundsvall och en till Stockholm, ja vi har sålt det vi fått hem från Italien.

Tystare än 50 dB
GSR+ Electric har ett litiumjonbatteri på 10,2 kW som säkerställer samma prestanda och klippresultat som befintliga bensin- och dieselmodeller från Gianni Ferrari. Effekten är jämförbar med en 20 hk bensindriven klippare.

Modellen innehåller åtta batteripack på 54 V och det tar fem timmar att ladda från tomt batteri. Klipparen kan med fördel användas på tidpunkter som fram tills nu varit olämpliga, som tidigt på morgonen eller sent på kvällen, tack vare en ljudnivå så låg som under 50 dB och den helt utsläppsfria driften.

GSR+ Electric kan, tack vare den låga ljudnivån, användas tidigt på morgonen eller sent på kvällen utan att störa så mycket. Här klipper Raffe på LT Konsult Fastighetsservice grönytorna i Öster Mälarstrand i Västerås.

Klippdäcket, som har en klippbredd på 112 cm, bygger på det som sitter på Gianni Ferraris Turbo Z-modeller. Det är utrustat med tre knivar vilket garanterar ett perfekt mulchingresultat och PTO-tillslaget är helt elektriskt. Maxhastigheten är 10 km/h och det går att välja hastighet i två lägen.

Arbetsmiljön den stora vinnaren
– Inköpspriset på denna jämfört med ett bensindrivet alternativ är högre, men räknar man service- och bränslekostnader går man plus efter 3-4 år. Därtill miljövinsten som man har från dag 1, fortsätter Roger.

– Men den stora vinnaren är arbetsmiljön. Dels slipper man utsläppen, men det är även nästintill inga vibrationer i ratten, i och med att det inte är någon bensinmotor som sitter och skakar i chassit. Och den låga bullernivån gör att man kan stå fem meter ifrån klipparen och prata när den är igång. Som jämförelse kan en klippare med bensinmotor ha en ljudnivå på över 110 dB.

”Det handlar egentligen inte om att köpa nya maskiner, det handlar istället om att byta ut gamla och dåliga mot nya och bättre.”

Målet är noll procent utsläpp
Några som varit snabba med att införskaffa en GSR+ Electric är LT Konsult Fastighetsservice i Västerås. Maskinen är helt i linje med företagets miljöprofil. De har ett 40-tal kunder där man sköter både ute- och innemiljöer, såsom park- och markanläggning, häckklippning, beskärning av buskar och träd, gräsklippning, trimning, kantskärning, ogräsbekämpning, lekplatsbesiktning, snöröjning och sandning, fastighetsjour dygnet runt, lokalvård och sanering m.m. Företaget monterar även kompletta solcellsanläggningar. Ja, hela verksamheten präglas av ett miljötänk och företaget har noll procent utsläpp av CO2 som mål.

– Många menar att det är ett omöjligt mål, vi menar dock att det är naivt att ha lägre ställda mål, säger en av delägarna till LT Konsult Fastighetsservice, Rickard Törnblom.

Alla maskiner, verktyg och fordon företaget använder drivs på el, förutom några bilar som drar släp, de går på biogas.

Alla maskiner, verktyg och fordon LT Konsult Fastighetsservice använder drivs på el. Förutom några bilar som drar släp, de går på biogas, säger Rickard Törnblom som är en av delägarna.

Medveten satsning
– Det är nog inga andra i Västerås som satsar så mycket på detta som vi gör. Vi producerar även egen el med våra solceller som vi har på kontoret. Hälften av vår förbrukning kommer från dessa. I framtiden kommer vi att bygga ut kapaciteten till tre gånger mot idag, och då kommer vi istället att kunna sälja el, fortsätter Rickard.

Rickard är medveten om att företaget kanske inte alltid kan konkurrera med priset, utan menar att låga priser istället gör att någon annan del av kedjan blir lidande, som miljöarbetet. Men han menar att det finns en lönsamhet i att vara just miljöinriktad.

– Det handlar egentligen inte om att köpa nya maskiner, det handlar om att byta ut gamla och dåliga mot nya och bättre, säger han. Så en sån här maskin är något vi letat efter i flera år, men det har inte funnits något liknande på marknaden. Förrän nu.

© Sagax media / Grönytekontakt

← Föregående

Nästa →

Tidigare reportage


”Rosa Parks” är temat för året i Arvika Stadspark

Ideella krafter till stor hjälp på Carlskrona Golfklubb

Holländska Roberine tillbaka på den svenska marknaden