februari 2020
Från enmansföretag till en av landets största John Deerehandlare
Bil & Traktorservice startades i Enstaberga strax utanför Nyköping 1968 som ett enmansföretag inriktat på reparationer av bilar och traktorer. Sedan 1971 är företaget återförsäljare av John Deere lantbruks- och grönytemaskiner och 1972 flyttade verksamheten till Stigtomta, ett stenkast från Enstaberga. Idag är man en av landets största John Deerehandlare.
I början av 2000-talet startade Bil & Traktorservice sin expansion i Stockholmsområdet och en filial öppnades i Upplands Väsby. Våren 2012 expanderade verksamheten i Uppland och filialen flyttades till Uppsala.
Sedan har det gått snabbt. Våren 2013 öppnades dörrarna i Västmanland och Dalarna med anläggningar i Västerås och Hedemora. Och 2018 flyttade huvudanläggningen från Stigtomta till helt nya fräscha och rymliga lokaler i Nyköping. De nya lokalerna har en sammanlagd yta på över
Tillgodoser kundens önskemål
En i personalen har ansvar för alla nyleveranser av grönytemaskiner. Hans Pettersson heter han och med mer än 20 års erfarenhet så har han stor kunskap i hur man tillgodoser kundernas behov.
Innan en ny traktor levereras så behöver han montera huvudströmbrytare och brandsläckare för att få den brandskyddsgodkänd för den svenska marknaden.
– Utöver det har kunden ofta specialönskemål som vi alltid försöker tillgodose. På varje ny traktor läggs det ner minst 20 timmar men inte sällan upp till en hel arbetsvecka innan den kan levereras till kund, säger Hans.
Visningskvällar och utbildningar
I Nyköping jobbar runt 30 personer och hela koncernen har cirka 67 anställda. Ett välkänt ansikte i grönytebranschen är Lars-Erik Karlsson som sedan 22 år är säljare på Bil & Traktorservice. Han är mycket nöjd med de nya lokalerna.
– Nu kan vi ha visningskvällar och utbildningar både internt och externt. I Stigtomta hade vi begränsade utrymmen medan här kan vi hålla kurser med kunder och andra handlares personal från hela landet. Vi kör bland annat teknikerutbildningar och säljutbildningar, säger Lars-Erik.
Tidigare skickades personalen till olika ställen i Europa för att gå kurs. Numera räcker det med att en person åker iväg som sen har kurser för övrig personal här hemma.
Platschef Anders Marklund tillägger:
– Så det blir både en miljövinst och en ekonomisk vinst. När vi dessutom håller i utbildningar så är det svenska som gäller vilket underlättar för de flesta.
Kostymen ska bli större!
John Deere globalt genomgår ett förändringsarbete sedan några år. I Sverige gick man 2011 från 23 till nio handlare. Anledningen var att John Deerekoncernen satte ett krav på en omsättning på 250 miljoner om året per handlare. Något som är ett måste för att ha en kostym som är tillräckligt stor för att kunna supporta
alla maskiner. Från grönytor till stora traktorer.
– Bil & Traktorservice är idag en av landets största John Deerehandlare med en omsättning på drygt 400 miljoner kronor, säger Anders. Förändringsarbetet med att förädla återförsäljarnätverket är ständigt pågående och större omsättningskrav blir snart en verklighet vilket kommer gynna oss som återförsäljare men till stora delar även den enskilde kunden. Med en större organisation kan vi leverera snabbare service och kunskap.
JDLink – en telematisk tjänst
John Deere ligger i framkant när det gäller forskning och utveckling av ny teknik.
Det har bland annat resulterat i en ny telematisk tjänst som heter JDLink – en tjänst som ”lyssnar av” maskinens elsystem och rapporterar in det till en server. Efter det kan en servicetekniker hämta in den informationen från en dator eller en mobiltelefon. Än så länge finns den bara för John Deeres lantbrukstraktorer och skogsmaskiner, men det är nog bara en tidsfråga innan den kommer även till grönytemaskinerna.
– Mer och mer blir det så att vi kan koppla upp oss mot kundernas maskiner på fjärr via telematik för att göra en första diagnos. Vi kan läsa av maskinens felkoder från kontoret istället för att först åka ut till kunden för att ta reda på vilket fel det kan vara. Vi kan även lägga in så att maskinen genererar ett mail när det är dags att serva maskinen. Efter en kontroll i datorn kan en servicetekniker åka ut till kunden med till exempel rätt sensor, eller vad det nu är för del som behöver bytas, säger Anders.
GPS-styrt med AutoTrac
En annan intressant teknik är AutoTrac, en satellitstyrd automatisk styrning som sedan tidigare finns för John Deeres lantbrukstraktorer, men numera också på spruttrucken
– Sprutmedel blir bara dyrare och dyrare och överlappning kostar pengar. Med AutoTrac styrs sprutningen automatiskt och det ger en exakt tilldelning och placering av sprutmedlet, säger Lars-Erik.
Med en informationscentral i form av en pekskärmsdisplay ställer man in sprutområdet och rätt dosering med exakthet. Det innebär att man aldrig sprutar utanför den gräns man angivit eller på redan sprutad yta inom området. Går man utanför gränsen stängs munstyckena av automatiskt. Styrningen av maskinen kan göras med en precision på plus minus
– John Deere satsar runt 30 miljoner på forskning och utveckling av ny teknik. Varje dag, året om! Det blir mycket pengar under ett år som fördelas inom flera områden såsom ergonomi, avgasreningsteknik, enkelhet av servicepunkter, ljudnivåer i hytt etc, avslutar Anders.
© Sagax media / Grönytekontakt