↑ Tillbaka till reportage

april 2019

Nomaco lanserar nya modellprogram

Eldrivna arbetsfordon rullar ut på marknaden i strid ström. Det som en gång startade med eldrivna golfbilar har inom loppet av några år utvecklats till effektiva arbetsredskap för kyrkogårdar, kommunala parkförvaltningar, fastighetsbolag och entreprenörer. Ett av de äldsta svenska företagen i den här branschen är Halmstadbaserade Nomaco, som levererat eldrivna fordon sedan starten för snart trettio år sedan.

Den nydesignade 3-serien från Melex, som lanseras nu i vår, har fått mjuka och moderna linjer.

– Vi har nischat in oss på kundanpassade arbetsfordon från den polska tillverkaren Melex, berättar Ulf Håkansson, VD på Nomaco sedan 2008. Under min tid i företaget har vi inte levererat en enda golfbil. Vi säljer och kundanpassar cirka 250 arbetsfordon per år. Det motsvarar en fjärdedel av hela Melexfabrikens produktion.

Efterfrågan ökar stadigt. I år omsätter Nomaco 45 miljoner svenska kronor. Inom kort räknar Ulf med att den siffran ska vara uppe i 60 miljoner.

– Allt fler upptäcker fördelarna och smidigheten med eldrift, förklarar han. Våra fordon är både tysta, starka och smidiga. De kommer in i trånga utrymmen där större lastfordon inte har en chans. Till exempel mellan gravkvarter, på innergårdar, gång- och cykelvägar och genom portgångar. Utan vare sig motorbuller eller avgaser.

Kundens önskemål styr
En av de stora fördelarna är att varje fordon kan specialanpassas och skräddarsys helt efter varje kunds önskemål och behov.

– Vi utgår från ett program av basmodeller som kan varieras i snart sagt det oändliga, berättar Ulf. Man kan montera extra stort flak, gallergrindar eller skåp i olika storlekar, inredning med lådor eller fästen för olika verktyg, takräcke, arbetsbelysning, blixtrande varningsljus och så vidare.

I vår lanserar Nomaco ett helt nydesignat program av volymmodellerna i den bästsäljande så kallade 3-serien. Fordonsparken har förbättrats på en rad punkter, med bland annat starkare motorer på 5 kW, kraftigare bakaxel med mer styrka, tvåkrets bromssystem, stabilare framvagn med fjäderben och skivbromsar, helintegrerad hytt med kraftig rörram och flak av aluminium för att nämna några av många uppdaterade detaljer i konceptet. Huvuddelen av arbetet med att kundanpassa varje enskild bil sker numera direkt på fabriken i Polen.

Tippfunktionen är praktisk för avlastning av exempelvis jord, makadam o.d. Flaket tål last på ett ton. Lika mycket kan tas med på ett tillkopplat släp, berättar Jan Bengtsson och Ulf Håkansson.

– Tidigare monterade vi både motorer och karosser här i vår anläggning i Halmstad, säger Ulf. Då var vi som mest ett tiotal anställda. Numera gör vi endast slutfinishen, till exempel montage av radio och extraljus. Det innebär att vi kunnat slimma organisationen betydligt och är idag nere i fyra anställda.

Förlängd räckvidd
Räckvidden med lithiumbatteri, som ska hålla hela fordonets livslängd, är teoretiskt sett hela 12 mil.

– I praktiken, med släp och last på upp till två ton sammanlagt, handlar det i praktiken om 6-8 mil, säger Ulf. Men med snabbladdare, som återställer 80 procent av kapaciteten på en middagsrast, utökas räckvidden markant.

Lithiumbatterierna är underhållsfria men förhållandevis dyra. Som alternativ erbjuds konventionella bly/syrabatterier, men de är betydligt tyngre, kräver underhåll och har kortare livslängd. Garantitiden är begränsad till ett år, jämfört med fem år för lithium.

– Utvecklingen på den här fronten går snabbt, och vi räknar med att kunna erbjuda lågprisbatterier inom en snar framtid, säger Ulf.

Förarhytterna är bekväma. helintegrerade med karossen och försedda med dieselvärmare som inte stjäl energi från batteriet.

Mopedkörkort
Nomaco kan leverera eldrivna arbetsfordon med maxfart på antingen 30 eller 45 km. Fordon i den förstnämnda kategorin, 30 km, räknas som motorredskap klass två. Ett sådant får framföras med AM-körkort (för moped och traktor) av personer som fyllt 15 år och behöver varken registreras, skattas eller besiktigas.

– Den hastigheten räcker för huvuddelen av våra kunder, som använder sina arbetsfordon för tranporter inom begränsade ytor, säger Ulf. Men om avstånden mellan olika verksamhetsområden är större, till exempel för ett fastighetsbolag eller en kyrkogårdsförvaltning, finns 45-kilometersalternativet. Då krävs B-körkort, registrering, besiktning, fordonsskatt och betydligt dyrare försäkring.

”Det är en himmelsvid skillnad mellan våra senaste modeller och dem som lanserades 1971.”

Fler modeller på väg
Senare i år lanserar Nomaco också nyutvecklade modeller i den mindre 4-serien.

– Det är en himmelsvid skillnad mellan våra senaste modeller och dem som lanserades 1971, då produktionen vid Melexfabriken i södra Polen startade, försäkrar Ulf. Idag förfogar den polska tillverkaren över helt nybyggda produktionslokaler, där 160 anställda arbetar skift för att förse den växande marknaden med elfordon.

– Vi är deras största kund och har ett stort inflytande över den ständigt pågående utvecklingen av såväl modellprogram som tillbehör, säger Ulf. Sverige är Nomacos största marknad, där vi har ett välutbyggt nät av återförsäljare över hela landet. Vi säljer också på den övriga nordiska marknaden.

Nytt professionellt ladduttag med typ 1-handske är en av många uppdateringar i det nya modellprogrammet från Melex.

En stor del av marknadsföringen äger rum på mässor och via besök ute hos kunderna. Till sitt förfogande har Nomacos personal en specialbyggd lastbil, som tar tre Melexbilar, och en släpvagn till vanlig personbil.

– Men en hel del av kunderna kommer också till oss här i Halmstad, berättar Ulf. Vi planerar därför att bygga en helt ny och mer ändamålsenlig anläggning, med större demoytor såväl under tak som utomhus. Det ligger med i våra planer på fortsatt expansion inom en nisch som har framtiden för sig. Än så länge har vi bara sett början…

© Sagax media / Grönytekontakt

← Föregående

Nästa →

Tidigare reportage


Våra parker betyder mer än vi anat!

Gräsvårdsmaskiner i Malmö och Kungälv levererar allt för grönytorna

Kalmar Golfklubb – 70 år av golfspelande vid Kalmarsund