↑ Tillbaka till reportage

oktober 2020

TEST: Här är resultatet av önskemål från 400 greenkeepers världen över

På Elmia Park 2019 presenterade John Deere greenklipparen 2750 E-Cut hybrid triplex mower. Den är ett resultat av en förfrågan som gått ut till över 400 greenkeepers över hela världen, däribland Pär Öhman som är greenkeeper på Wäsby Golf. Han hade bland annat lite önskemål om sikten och förarkomforten.
— Jag tycker de har lyssnat bra på vad en greenkeeper önskar av en maskin. Ibland sitter man och klipper 5-6 timmar om dagen, och då ska man sitta bra, annars får man ont i kroppen, säger han.

Pär Öhman på Wäsby Golf (till höger) var en av 400 greenkeepers världen över som fick ge synpunkter när nya JD 2750 skulle utvecklas. Pelle Pantzar på Bil & Traktorservice (till vänster) är återförsäljare av John Deeres program i bland annat Stockholmsområdet.

JD 2750 är efterföljaren till populära JD 2500, en modell som fortfarande tillverkas. JD 2500 kom med en hybridvariant, med en hydraulisk drivning på hydrostaten för drivning av maskinen och elmotorer på cylindrarna.

Detta är ett koncept John Deere fortsatt med på nya 2750. Det finns fortfarande hydraulik på maskinen, men den är mycket begränsad. Fördelarna är många.

Dels får man ner bränsleförbrukningen med så mycket som 30 procent, men även vibrationer och motorljud blir mindre, tack vare ett lägre varvtal. Pär tycker det är en stor förbättring mot tidigare modeller.

– Nu ska man inte det, men man skulle kunna sitta och klippa utan hörselskydd! Så stor tycker jag skillnaden är säger han.

Öppen plattform
Pelle Pantzar, säljare på Bil & Traktorservice, som är återförsäljare av John Deere i bland annat Stockholmsområdet, nämner ett annat önskemål som olika greenkeepers runt om i världen haft:

– En öppen plattform, något som underlättar åtkomsten av mittaggretatet. Det gör att man har kontroll på uppsamlingskorgen på aggregatet utan problem. Maskinen är även utrustad med en LED-slinga som lyser upp korgen när man klipper i skymningen eller i mörker.

Korgarna, som även de är nya och förbättrade, har luftgenomströmning, vilket gör att de fyller upp och materialet packas bättre.

– En del tycker kanske att det är lite krångligt att ta bort korgarna. Men anledningen är att 2750 gör upp till 17,6 km/h under transport, vilket är rätt fort för en greenklippare. För att korgarna inte ska ramla av när man kör i den hastigheten, så får de inte vara för enkla att lyfta bort. Men med lite teknik är det något man lär sig snabbt, fortsätter Pelle.

Med rätt teknik lyfts uppsamlingskorgarna av lätt. Upphängningen är mycket säker för att de inte ska ramla av när man kör i maximal transporthastighet, 17,6 km/h.

Mekanisk handbroms
Idag har en del klippare elektronisk handbroms, men på JD 2750 är den mekanisk. Anledningen till detta är att maskinen väger drygt 750 kg och med en elektronisk handbroms hade vikten ökat med ungefär 50 kg, på grund av att det behövs fler komponenter för att få till den funktionen.

– 50 kg mer eller mindre spelar stor roll. Och den mekaniska handbromsen sitter bra till ergonomiskt, precis till vänster om föraren, säger Pelle.

Greenkeepern Pär tillägger:
– Sen har vi detta med fukt. Fuktigt gräs och elektronik är oftast ingen bra kombination. Och handbromsen används ju bara när man parkerar. Så för mig är det inget jag tänker på.

TechControl med låsfunktion
John Deeres TechControl med alla inställningsmöjligheter är något många gillar. Önskade inställningar görs av greenkeepern innan arbetet börjar, bland annat klippfrekvens, klipphastighet, vändhastighet, transporthastighet, trimningshastighet, klippenhetens höjnings- och sänkhastighet samt max varvtal (finns i tre olika lägen: min rpm, eco och max rpm).

När inställningarna är gjorda så kan dessa låsas med en kod, så att inga ändringar kan göras av till exempel en sommarjobbare. Detta medför att man alltid får samma enhetliga resultat, oberoende av förare.

– Just detta är något som uppskattas av en greenkeeper som då vet att det bara går att köra enligt de inställningarna och att det blir det klippt så som det är tänkt, säger Pelle och får medhåll av Pär:
– Det är bra att man kan ställa in dessa parametrarna, annars kanske sommarjobbare kör så fort det bara går, de vill ju bli klara snabbt!

Upp till 42 graders rörelseväg
Alla golfbanor är som bekant ondulerade på ett eller annat sätt med varierande terräng. Något utmärkande med JD 2750 är att den hanterar ojämna ytor med briljans. Inte bara i uppförs- och nedförslut utan också i sidolut.

– Med det innovativa lyftsystemet med tre axlar klarar maskinen upp till 42 graders rörelseväg, 21 grader uppåt och 21 grader nedåt. Det gör att klippresultatet bibehålls vid ojämnheter, säger Pelle.

JD 2750 finns även som en ren hydraulmaskin.

En finess med nya JD 2750 är det innovativa lyftsystemet med tre axlar som gör det möjligt att klara upp till 42 graders rörelseväg, 21 grader uppåt och 21 grader nedåt. Det gör att klippresultatet bibehålls vid ojämnheter, något som här åskådliggörs.

JD 2750 E-CUT HYBRID TRIPLEX MOWER

Motor: 3-cylindrig vätskekyld dieselmotor
Max. nominell effekt: 19,6 hk (14,6 kW) vid 3000 rpm
Slagvolym: 993 cm3
Klipphastighet: Max 9,7 km/h
Transporthastighet: Max 17,6 km/h
Klippcylinderdrivning: Elektrisk
Klippbredd: 158 cm
Klippenheter: 3

© Sagax media / Grönytekontakt

← Föregående

Nästa →

Tidigare reportage


De flesta branscher pekar nedåt – men för golfen är det tvärtom!

Inzile AB i Västervik satsar på 1000 svenskbyggda elfordon under 2022

Weidemann blev valet vid byte från kompakttraktor till kompaktlastare